رسانه نگاران و هوش کلامی

در معبد کتاب‌ها

چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟/قسمت دهم

عیسی محمدی

عیسی محمدی

رسانه نگار/شاعر/ کارشناس تولید محتوا، مدیر رسانه و مشاور/علاقمند به توسعه فردی و برندینگ
قبل از خواندن یادداشت،لطفا این مقدمه را مطالعه بفرمایید: چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟

دیل‌کارنگی در کتاب خواندنی آیین سخنرانی خود، اشاره می‌کند که یک سخنور، باید مجهز به واژگان و جمله‌ها و به طور کل زبانی درست و حسابی و کامل باشد. بعد هم اشاره می‌کند راز و رمزهای احاطه بر زبان، البته گفته شده و دم دست است؛ همه‌اش داخل کتاب‌هاست. و البته اشاراتی هم می‌‌کند که بهتر است کتاب‌های ادبی و شعر و … خوانده شود؛ ولی روی هم رفته هر کتابی ارزش خاص خودش را دارد.
پت ویلیامز، کتابی نوشته درباره خواندن، اگر اشتباه نکنم به اسم «بخوان برای زندگی». در جایی از آن آورده است که:
«افرادی که کتاب می‌خوانند اجتماعی‌ترند. تماس مداوم با کلمات به خودی خود نمی‌تواند کمکی بکند؛ اما نحوه برداشت و استفاده‌ ما از زبان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.کلام ما را شکل می‌دهد و همه می‌دانند که قدرت کلام کلید حیاتی موفقیت است. آیا دوست دارید دامنه لغات خود را افزایش دهید؟ کتاب‌ها پر از کلمات رنگارنگ‌اند!»
راز و رمز همین‌جاست، این‌که کتاب‌های آکنده از کلمات رنگارنگ و متنوع هستند. اگر دقت کرده باشید، اساسا کسانی که مطالعات منظم‌تری دارند، نوع واژگان و جمله‌ها و نحوه صحبت‌ کردن‌شان و اساسا نظام فکری‌شان برای درک و بیان هر چیزی، با دیگران متفاوت است. پس یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت هوش کلامی، هجوم به کتاب‌ها و غرق شدن در آن‌هاست. همیشه کتابی همراه‌تان داشته باشید تا خودتان را به این امر عادت بدهید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا