تیترنمارسانه دیدرسانه نوشتسایت ها/خبرگزاری ها

همکار رسانه نگار گرامی،بیاییم کمی برای هم متاسف باشیم،اشکالی دارد؟

فقط این بانوی پزشک مشروب خورده بود؟

مهدی بذرافکن

مهدی بذرافکن

رسانه نگار/سوابق:سردبیر سایتهای توریسم آنلاین،خبرنیوز،دبیر تحریریه هفته نامه سیاحت و تجارت،یادداشت نویس خبرآنلاین،خبرورزشی

همکار رسانه نگار گرامی،بیاییم کمی برای هم متاسف باشیم،اشکالی دارد؟

صادقانه عرض کنم از دیروز که خبر آنچه «مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز» عنوان و در رسانه ها منتشر شده تا همین الان در شوک فرو رفته ام.

شوک نه از بابت حضور این افراد در یک مهمانی خصوصی.
شوک نه از بابت تقلبی بودن مشروبات الکلی در مهمانی با این سطح که البته هر دو مورد جای بهت دارد.
با این حال اما شوک من درباره بخشی از این خبر است که بعضی رسانه ها خصوصا صفحات اینتساگرامی با ولعی عجیب، دست روی آن گذاشتند و برای چند کلیک بیشتر با آبروی بانوی پزشکی بازی کردند.
متاسفانه چند سایت خبری ضمن اشاره به خبر مسمومیت ۲۹ پزشک در یک مهمانی که در آن از فوت یک بانوی پزشک حکایت می کرد مستقیما سراغ او رفته و با ذکر نام کامل و تصویرش، علت فوت او را مصرف مشروبات الکی تقلبی عنوان کردند.
وای بر ما، وای بر بعضی رسانه های ما؛ آیا در آن مهمانی فقط همین یک نفر مشروب الکلی مصرف کرده بود که حالا با بیان اسم و عکسش در حالی که دستش از دنیا کوتاه شده، چنین با آبروی او و خانواده اش بازی می کنند؟
چرا در کشور ما منشور اخلاق رسانه ای قرص و محکمی نیست و اگر هست چرا آن چنان ضمانت ندارد تا این اتفاقات تاسف بار رخ ندهد؟

در پژوهشی با عنوان«منشور اخلاق حرفه ای در رسانه ها» که توسط صدیقه ببران، هادی خانیکی و محبوبه آطاهریان انجام شده درباره منشور اخلاقی رسانه ها در کشورها آمده است:
«منشور اخلاقی در کشورها براساس فرهنگ و ارزش های کشورها تدوین شده است. از همین رو بر منشوراخلاقی احترام به حریم خصوصی، پرهیز از خشونت و حفظ عفت عمومی تأکید شده است.
این منشورها برگرفته از ارزش ها هنجارها و رویه های موجود در جامعه و بر نظام رسانه ای هر کشور حاکم است، برهمین اساس ارتباط مستقیمی بین آن ارزش ها و هنجارهای جامعه یا فرهنگ دارد.
یکی از راه های ساماندهی رسانه ها در حوزه اخلاق، تدوین منشور اخلاق رسانه ای است که این اقدام باید توسط متخصصان و صاحب نظران و انجمن های صنفی روزنامه نگاران صورت بگیرد. این منشور باید در بردارنده نظرهای مختلف و دارای ثبات و پایداری باشد و در تمامی دوره ها از آن حمایت شود.
رعایت عفت عمومی، پرداختن به واقعیت ها، پرهیز از ورود به
حریم خصوصی دیگران، پرهیز از جانبداری توهین به قومیت ها، رعایت خط قرمزها، پرهیز از دروغگویی و بزرگنمایی، رعایت بی طرفی و…».
همانطور که می بینیم رعایت حریم خصوصی افراد توسط رسانه ها در همه کشورها، قانونی پذیرفته شده و اخلاقی است اما متاسفانه در کشوری که ادعای فرهنگ اسلامی و دینی در آن موج می زند این گونه بعضی رسانه ها وارد حریم خصوصی مردم می شوند و داغِ خانواده ای داغدار را افزون می سازند.
به «شوکی» که عرض کردم همین الان و با دیدن این تیتر جدید از یک سایت پربیننده درباره موضوع مورد اشاره، «سردرد» هم اضافه شد:
«مسمومیت وحشتناک ۲۹ پزشک در بزم مستانه باغ شیراز!/ مرگ خانم دکتر معروف با خوردن مشروب!».
این چه تیتری است همکار، شبه همکار، ناهمکارِ رسانه نگار محترم؟!
این چه واژه هایی است:«بزم مستانه»،« مرگ خانم دکتر معروف با خوردن مشروب!».
متاسفم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا