تیترنمارسانه دیدسایت ها/خبرگزاری ها

گزارش قابل تامل رضا غبیشاوی از نمایشگاه رسانه ها/تغییر مدار چهره های رسانه ای؟

گزارش قابل تامل رضا غبیشاوی از نمایشگاه رسانه ها/تغییر مدار چهره های رسانه ای؟

رضا غبیشاوی در عصر ایران با گزارش «آیا مدار چهره های رسانه ای نسل جدید تغییر کرده؟» نگاه منصفانه ای به برگزاری نمایشگاه مطبوعات با عنوان جدید رسانه های ایران دارد.

برش هایی از این گزارش:

نمایشگاه مطبوعات با عنوان جدید “رسانه های ایران” به مدت ۴ روز در این هفته برگزار شد. اینکه نمایشگاه رسانه ها بعد از توقف ۶ ساله بالاخره برگزار شد یک اتفاق خوب و خوشایند است و باید ازآن استقبال کرد.

مهمترین وجه نمایشگاه، حضور مردم و ارتباط آنها با رسانه هاست. دقیق تر یعنی امکان تماس و گفتگوی مستقیم و بی واسطه و حضوری مخاطبان با رسانه ها و روزنامه نگاران.
با این حال، نمایشگاه امسال به چند دلیل با رونق نمایشگاه های سال های گذشته، قابل مقایسه نبود و حضور مردم کمتر از انتظار بود. از جمله اینکه نمایشگاه در ۴ روز وسط هفته برگزار شد و به روزهای پنجشنبه و جمعه هم کشیده نشد. همچنین، فضای نمایشگاه و تعداد مراجعه کنندگان نیز تابعی از فضای کلی سیاسی اجتماعی کشور است و قابل حدس بود.

علاوه بر این، تغییر مدار چهره های رسانه ای مورد توجه نسل جوان را نیز شاید بتوان یکی از دلایل ذکر کرد. مداری که با نسل های جوان قبلی متفاوت است.
در سال های قبل، دنیای سیاست ایران از هر دو جناح، چهره های معروف و مشهور و جنجالی داشت که صحبت و سوال وجواب و بحث و جدل با آنها نه تنها برای خبرنگاران قابل توجه بود بلکه برای مردم عادی و پیگیر سیاست و رسانه، به ویژه جوانان آن زمان، جذاب و لذت بخش بود هر چند با آن چهره ها مخالف بودند و زاویه داشتند.

به یاد دارم در سال هایی که نمایشگاه مطبوعات در کنار نمایشگاه کتاب در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی (چمران) برگزار می شد سالن های متعدد همزمان میزبان جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ روزنامه نگاران و چهره های سیاسی دو جناح می شد؛ از مسعود ده نمکی “شلمچه” تا اکبر گنجی و سعید حجاریان “صبح امروز” و جلایی پور و شمس الواعظین “جامعه” و “توس”… جلساتی مملو از حاضران هیجان زده با سوالاتی غرق در شور وشعف.

نمی دانم شاید این صحنه ها هم به نوستالژی نسل ما تبدیل شده و انتظار و توقع هم نسلی های ما بیش از اندازه شده … شاید جوانان و نوجوانان فعلی، چهره های رسانه ای – سیاسی خود را در این نمایشگاه نمی یابند.

با این همه اندک غرفه های رسانه های بخش خصوصی / حرفه ای همچنان برای مخاطبان عادی / مردم، جذابیت خود را حفظ کرده بودند … یکی از این غرفه ها را باید انصاف نیوز دانست که با دعوت از چهره های سیاسی – رسانه ای، سخنرانی و گفتگو و پرسش و پاسخ آنها را با مردم عادی و مراجعه کنندگان برقرار ساخت.

از ویژگی های منحصر به این دوره از نمایشگاه رسانه ها، حضور انسان رسانه ها بود. برای اولین بار، مالکان صفحات فعال و پرمخاطب در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها توانستند در نمایشگاه حاضر شوند؛ غرفه داشته باشند و با مخاطبان خود این بار نه مجازی که حضوری دیدار و گفتگو داشته باشند.

حضور غرفه های “رسانه های ارگان” و سازمان ها و نهادها بیش از هر چیز در نمایشگاه، پررنگ و بر غرفه های رسانه های بخش خصوصی و حرفه ای سایه انداخته بود.

غیاب روزنامه نگاران برجسته خارجی و رسانه های بزرگ، مهم و تاثیرگذار منطقه و جهان در نمایشگاه رسانه ها نیز از دیگر نقاط ضعف این رویداد بود. رسانه و روزنامه نگاری نیز به مانند هر فعالیت دیگری مبتنی بر انتقال و دریافت جدیدترین تجربیات و یافته های جهانی است. رسانه، پدیده ای مدرن و جهانشمول است. نمی توان با چشم بستن بر تجربیات جهانی، با آزمون و خط حرکت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا