رسانه نگاران و هوش کلامی

مشکلات واژگانی دیگران را کشف کنید

چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟/قسمت پانزدهم

عیسی محمدی

عیسی محمدی

رسانه نگار/شاعر/ کارشناس تولید محتوا، مدیر رسانه و مشاور/علاقمند به توسعه فردی و برندینگ

در یکی از احادیث وارده از بزرگان دینی ما، اشاره شده است که برای اصلاح اخلاقی شما، تنها این کار کفایت می‌کند: ببینید از چه چیزی در دیگران بدتان می‌آید؛ همان‌ها را انجام ندهید!

یک‌جورهایی می‌شود در حوزه هوش کلامی هم دنبال چنین نکته‌ای رفت؛ تمرکز کنیم و ببینیم از چه چیز صحبت و بیان و قدرت واژگانی دیگران بدمان می‌آید. همین آگاهی پیدا کردن به این‌که از چه چیزهایی دارد بدمان می‌آید، قدم بزرگی در راه اصلاح آن‌هاست. متأسفانه بیشتر مردم اساسا نمی‌دانند که چه مشکلات بیانی و واژگانی دارند. اساسا نمی‌دانند که در حوزه هوش کلامی، چه وضعیتی دارند. شاید هم بخواهند که اصلاحاتی انجام بدهند، ولی به این آگاهی نرسیده‌اند که چه وضعی دارند.
انسان گاهی از بیرون که خودش را یا یکی شبیه خودش را می‌بیند، تکان شدیدی می‌خورد. او چون همیشه در خود است، نگاه از بیرون به خودش ندارد و در نتیجه، همیشه با عیب‌های خودش سر می‌کند. اما وقتی که به دیگران توجه کند و مشکلات رایج آن‌ها در بیان و کلام و واژگان را درک کرده و از آن‌ها بدش بیاید، کم‌کم این مسیر را باز می‌کند تا آن‌ها را در خودش اصلاح کند.
به این منظور حتی کمک گرفتن از اطرافیان نیز می‌تواند بسیار ثمربخش باشد؛ که دیگران اشکالات ما را در این حوزه گوشزد کنند: آقاجان تکه‌کلام‌هایت فراوان است، آقاجان کلمات سطح پایین است، خانم‌جان ترکیب‌هایت فلان است و … .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا