رسانه دیدسایت ها/خبرگزاری ها

تحلیل رضا غبیشاوی از برنامه شیوه جمعه شب/جذاب و تابوشکن

رضا غبیشاوی سردبیر سایت عصر ایران و مدیر فصلنامه روزنامه نگاری جدید در یادداشتی برنامه شیوه جمعه شب -که با حضور صادق زیبا کلام و ماشاالله شمس الواعظین برگزار شد- را تحلیل کرده است.

خلاصه ای از یادداشت رضا غبیشاوی که در سایت عصر ایران منتشر شده است را بخوانید.

♦به جرات می توان گفت محتوای مطرح شده در این قسمت از برنامه درباره فلسطین – اسرائیل، در صداوسیما بی سابقه بود. این برای اولین بار بود که کلیشه های رسمی و مطالب شعاری – تکراری به کناری گذاشته شد و درباره این قضیه، واقعیت ها،‌ روایت ها و نظرات جدید مطرح شد.

♦برای نخستین بار روایت متفاوتی از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، دولت اسرائیل و اسرائیلی ها،‌ فلسطین و فلسطینی ها، حماس و غزه و راه حل ها گفته شد. برای اولین بار راه حل هایی غیر از راه حل دولت ایران (همه پرسی در قالب دولت فلسطین)،‌ مطرح و به بحث گذاشته شد.

♦پخش این مناظره از صداوسیما اتفاق خوب و مبارکی است و با هر انگیزه ای که روی داده باشد باید استقبال کرد و خواهان ادامه آن شد چرا که حداقل فایده،‌ افزایش اطلاعات عمومی ایرانی ها درباره فلسطین – اسرائیل است. ضمن اینکه تابوشکنی بزرگ و بی سابقه ای است و در هر تابوشکنی، افق های جدیدی برای در مقابل همه قرار می گیرد.

♦این مناظره جذاب بود چون مطالب و کلمات جدیدی شنیدیم. از یاسر عرفات و لیلا خالد تا جمال عبدالناصر و کیبوتس و پوسته غزه و راه حل دو کشوری،‌ یک کشور دو قومیت و عرب های ۴۸ و گروه صلح طلب اسرائیلی “صلح الان”.

♦برای چندمین بار ثابت شد برنامه سازی پرمخاطب و کیفی فرمول مشخصی دارد. می توان امیدوار بود در سایر بخش ها هم صداوسیما ، روش های پوسیده و شکست خورده را کنار بگذارد؛ از حیف بودجه و پول مردم خودداری کند و برنامه هایی قابل قبول برای مردم بسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا