رسانه نگاران و هوش کلامی

شوخ‌طبعی‌های کلامی را جدید بگیرید

چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟/قسمت ششم

عیسی محمدی

عیسی محمدی

رسانه نگار/شاعر/ کارشناس تولید محتوا، مدیر رسانه و مشاور/علاقمند به توسعه فردی و برندینگ
قبل از خواندن یادداشت،لطفا این مقدمه را مطالعه بفرمایید: چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟

تا حالا اسم ادوارد دوبونو را شنیده‌اید؟ او یکی از بزرگان ذهن‌پژوهی و خلاقیت جدی در جهان است. چند تا دکترا هم دارد و قواعدی که برای پرورش فکر و هوش و خلاقیت دارد، در برخی از کشورها وارد حوزه مدارس و آموزش رسمی هم شده است. کتاب‌های او درباره خلاقیت جدی و … هم به زبان فارسی ترجمه شده.

دوبونو درباره شوخ‌طبعی و شوخی، نگاه جالبی دارد؛ آن را مهمترین کارکرد مغز و ذهن و فکر می‌داند. واقعا؟ اما چرا؟ خیلی ساده است: مغز شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، محکم‌ترین و معنادارترین ارتباطات را بین چیزهایی که موجود است، ایجاد می‌کند. این، اوج خلاقیت است و اوج هنر مغز و فکر؛ همان چیزی که مخترعان و نخبگان و هنرمندان از آن به شدت سود می‌برند. واقعا قابل درک نیست که مغز چطور می‌تواند چنین کاری را به این شکل انجام بدهد!

یکی از راه‌های شکوفایی هوش کلامی، عادت شوخ‌طبعی و شوخی‌های کلامی است. بعضی‌ها در این زمینه به شدت دست بالاتر را دارند و به قول خودمان، هم حاضرجواب‌اند و هم می‌توانند بین کلمات و جمله‌ها و حتی ضرب‌المثل‌های مختلف، ارتباطاتی جدید بسازند که معنادار و شگفت‌انگیز است.

شما هم شروع به انجام این کار کنید: شوخ‌طبع باشید، شوخی کلامی کنید، با کلمات و جمله‌ها سعی کنید دیگران را بخندانید و … . شاید در ابتدای امر کمی توی ذوق‌تان بخورد، اما بعدها که عادت می‌کنید، می‌بینید که دانش لغوی و هوش کلامی‌تان هم به شدت رشد کرده است؛ به همین راحتی. تا حالا این مدلی به شوخی نگاه کرده بودید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا