رسانه نوشت

تبلیغات در رسانه ها؛ازچیدمان منطقی تا حمله چریکی

تبلیغات در رسانه ها نه تنها عیب نیست که هنر است! هنر رسانه است که توانسته مخاطب خوبی جذب کند و با برخورداری از این سرمایه بزرگ، اوضاع اقتصادی اش را سامان دهد

مهدی بذرافکن*

مهدی بذرافکن*

رسانه نگار/سوابق:سردبیر سایتهای توریسم آنلاین،خبرنیوز،دبیر تحریریه هفته نامه سیاحت و تجارت،یادداشت نویس خبرآنلاین،خبرورزشی

برندها برای انتقال پیام خود به مشتریان بالقوه به دنبال رسانه های اثرگذارند. رسانه های پربیننده به شرکت ها کمک می کنند تا فروش خود را افزایش دهند و روابط طولانی مدت با مخاطبان خود ایجاد کنند.

طرح از:Nutshell

تبلیغات در رسانه ها برای هر برندی حیاتی است. هر رسانه، واسطه ای بین برند و مشتریانش است. یافتن یک کانال عالی به برندها این امکان را می دهد تا محصول خود را با موفقیت ارائه کنند، ارزش خود را به اشتراک بگذارند و روابط قابل اعتمادی را با مخاطبان هدف، داشته باشند.
با رسانه مناسب و درست و پیام تبلیغاتی سنجیده شده، شرکت ها به معرفی برند خود می پردازند ، در اطراف برند خود سر و صدا ایجاد می کنند، مزایای محصولات خود را به نمایش می گذارند و حجم فروش و درآمد خود را افزایش می دهند.
برای رسیدن به این اهداف، باید بهترین رسانه ها را با ترکیبی از متنوع ترین تبلیغات متنی و بنری،پادکست،ویدیویی،نوتیف و… برگزید.

در رسانه های ایرانی-اینجا منظور خبرگزاری ها و پایگاه های خبری است-تبلیغات مختلفی توسط پلتفرم های تبلیغات آنلاین نمایش داده می شود.
تبلیغاتی که در اصل نیازهای مردم است و مخاطبان بر اساس نیازهایشان بر روی تبلیغات کلیک می کنند.
از این معامله؛ مخاطب،پلتفرم تبلیغات آنلاین و رسانه نمایش دهنده سود می برند؛مخاطب به کالای مورد نظرش می رسد،پلتفرم تبلیغات آنلاین و رسانه نمایش دهنده هم به میزان مشخص شده در قراردادشان، درصدِ مورد توافق را دریافت می کنند.
برخورداری از تبلیغات برای رسانه ها به میزان اعتبار آنان هم بستگی دارد، به بیانی دیگر وجود جایگاه های مختلف تبلیغات در رسانه ها(بنر-ویدیو-تبلیغات متنی و میان متنی- رپرتاژ آگهی و…) موجب اعتبار رسانه است زیرا این پیام را به مخاطب می رساند که این رسانه، بیننده خوبی دارد که شرکت های مختلف هزینه می کنند و به آن رسانه آگهی می دهند.
ضمن این که کالاهای مختلف و متنوع تبلیغ شده، نیاز مردم است که تبلیغ می شود؛از فرش مبل و تلویزیون و یخچال گرفته تا رمز ارز و بلیط هواپیما و قطار و اتوبوس، از انواع گوشی های همراه و رزرو آنلاین هتل ها و مسافرخانه ها گرفته تا خرید و فروش و اجاره خودرو و سوپرمارکت اینترنتی و…
پس تبلیغات این کالاها هم نوعی خبر است. نوعی گزارش است. نوعی اطلاع رسانی است و وجود آن در رسانه ها لازم است. لازم است چون نیاز مردم است. لازم است چون درآمد و استقلال و استمرار رسانه از آن است و لازم است چون افراد و سازمان های مختلفی به شیوه های متفاوتی از آن منتفع می شوند.
با این اوصاف تبلیغات در رسانه ها نه تنها عیب نیست که هنر است! هنر رسانه است که توانسته مخاطب خوبی جذب کند و با برخورداری از این سرمایه بزرگ، اوضاع اقتصادی اش را سامان دهد.
بعضا برخی، به تبلیغات کلافه کننده در رسانه های مبتنی بر وب اعتراض می کنند.
این گفته از آن جهت صحیح است که واقعا بعضی رسانه ها در استفاده از تبلیغات و مشارکت با پلتفرهای مختلف تبلیغات آنلاین زیاده روی می کنند و سرتاپای سایت را با انواع تبلیغات می پوشانند طوری که وقتی مخاطب وارد آن رسانه می شود با یک «حمله چریکی تبلیغاتی» روبرو می شود و به دنبال راهی برای فرار از آن رسانه است!
نوتیف های متعدد تبلیغاتی از راست و چپ و بالا و پایین رسانه نمایان می شود. بین مطالب انبوهی از تبلیغات میان متنی تصویری و غیر تصویری است و داستان طوری می شود که اصل(محتوای مطلب) به حاشیه می رود و حاشیه(تبلیغات) به اصلِ منزجرکننده تبدیل می شود.
منظور بنده اما چنین تبلیغاتی با چنین رویه ای نیست. اما تبلیغات منطقی که «حمله چریکی» نباشد و مخاطب را آزار ندهد همانگونه که ذکر آن رفت هنر است و از الزامات رسانه.
الان در بسیاری خبرگزاری های معروف و قدیمی دنیا مانند رویترز تبلیغات مختلف(بنری،متنی و…) با رویکردی منطقی نمایش داده می شود.
تبلیغاتی که اذیت کننده نیست.به مخاطب برای یافتن کالای مورد نظرش کمک می کند و از سویی قدرت رسانه را هم نمایان می سازد.
در رسانه های ایران هم، چنین است. بعضی از آنها اکران تبلیغاتشان آزار دهنده است و مصداق همان حمله چریکیِ تبلیغاتی، بعضی دیگر اما از چیدمان هنرمندانه و منطقی در تبلیغات برخوردارند.

تبلیغات بنری و میان متنی تصویری در خبرگزاری رویترز

*مدیرمسوول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا